پژوهشی در ارزشیابی توصیفی
علی احمدی[1]
چکیده:
ارزشیابی یکی از مهمترین مهارتهای لازم برای معلمان از ابتدا تا انتهای فرایند یاد دهی یادگیری جهت آگاهی ازمیزان یادگیری دانش آموزان می باشد . روش تحقیق در این مقاله توصیفی و از نوع اسنادی می باشد و هدف از این مطالعه پژوهشی در حوزه ارزشیابی است که از نظر زمان اجرا و هدف به سه نوع ورودی ،مرحله ای و پایانی تقسیم می شود و دونوع کمی و کیفی دارد. تجربیات شخصی در ارزشیابی ورودی و ارزشیابی مستمر ارائه شد. سپس به بحث در مورد ارزشیابی کیفی پرداخته شد.ارزشیابی کیفی-توصیفی شیوه ای از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی است که اطلاعات لازم ،معتبر و مستند را برای شناخت دقیق و همه جانبه ی فراگیران ،در ابعاد مختلف یادگیری ،با استفاده از روشها و ابزار های مناسب ارزشیابی،همانندآزمون ها (به ویژه آزمون های عملکردی)پوشه کار ،مشاهدات در حول فرایند یاددهی – یادگیری ،فراهم می نماید تا بر اساس تحلیل آن ها ،باز خورد های کیفی مورد نیاز ،برای کمک به یادگیری بهتر ، در فضای روانی- عاطفی مطلوب تر و در جهت رسیدن به سطحی از شایستگی ،ارائه گردد.درضمن توصیه هایی سودمند به معلمان در جهت ارائه بهتر و اثرگذارتربازخورد های توصیفی-عملکردی ارائه شده است.
کلید واژه ها :ارزشیابی،ارزشیابی ورودی و مستمر،ارزشیابی کیفی-توصیفی، بازخوردتوصیفی
- ۰ نظر
- ۱۸ شهریور ۹۵ ، ۱۷:۰۹