معرفی آزمون پرلز و تیمز
شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۳:۴۲ ب.ظ
انجمن (IEA)
و تیمز (TIMS) و پرلز (PIRLS )
استاد: دکترابوالفضل بختیاری
دانشجو: علی احمدی
دانشجوی
کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد
قم ( پردیسان )
رشته : آموزش و پرورش تطبیقی
پیشینه و تاریخچه حضور ایران در انجمن (IEA)
کشور ایران به منظور
ارزیابی و بهبود آموزشی خود از سال 1370 رسما همکاری خود را با این انجمن آغاز کرد
و تاکنون در چندین مطالعه ( تیمز ) از آن جا که مطالعه ی تیمز تصویر نسبتا جامع و
واقعی از عملکرد نظام های آموزشی کشورها را در قالب :
- برنامه
ی درسی قصد شده
- برنامه
ی درسی اجرا شده
- برنامه
ی درسی کسب شده در آموزش ریاضیات و علوم پایه ی چهارم و هشتم را نشان می دهد لذا
بررسی تحلیل هر یک از این مولفه ها می تواند سهم موثر در فرایند یاددهی و یادگیری
دانش آموزان را در مراحل مختلف مشخص کرده و کشورها بتوانند صلاحیت ها و توانایی
های خود را در ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار دهند .
- تیمز (TIMS)
چیست ؟
- تیمز
(مطالعه بین المللی روند آموزش ریاضیات و علوم ) روند پیشرفت ریاضیات و علوم را در
پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی ارزیابی می کند .
- تیمز
یکی از پروژه های (IEA) است که با یک چرخه ی منظم
چهارساله اجرا می شود که ریاضیات و علوم را در سال های 1995 و 1999و 2003و2007
مورد ارزیابی قرار داده و در حال برنامه ریزی برای اجرای این مطالعه در سال 2011
می باشد .
- تیمز
همچنین برای تدارک چشم اندازها ی مقایسه ای در مورد روند پیشرفت در نظام های
آموزشی متفاوت شیوه های سازماندهی مدارس و فعالیت های آموزشی یک ارایه عنی از
اطلاعات پیشینه ای را جمع آوری می کند .
- تیمز
به عنوان محور اصلی مطالعات منظم انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( IEA)
را تشکیل می دهد اطلاعات در مورد شیوه های آموزشی استفاده شده برای اجرای برنامه ی
درسی .
- از
طریق پرسش نامه هایی که توسط معلمان و مدیران دانش آموزان ارزیابی شده تکمیل می
شود و توسط انجمن IEA مسئولیت هدایت و مدیریت این
پروژه (تیمز) به مرکز بین المللی ISC در کالج بوستون ( دانشکده
علوم تربیتی آمریکا) محول گردیده است . تدوین آزمون تیمز 2007 با مشارکت کشورهای
شرکت کننده صورت گرفته است .
- چارچوب
ارزیابی ریاضیات و علوم پایه چهارم ابتدایی ارزیابی علوم تیمز 2007 در دو حوزه
سازماندهی شده بود . حوزه نخست (محتوائی )است که حیطه ها یا موضوعات مهم مورد
ارزیابی در علوم را مشخص می کند که شامل زیست شناسی – فیزیک و زمین شناسی است.حوزه ی دوم (شناختی
) است که حیطه ها یا فرایندهای تفکر مورد ارزیابی را تعیین می کند و شامل دانستن
وبه کاربردن و استدلال می باشد . تیمز 2007 دارای آزمونی گسترده و موثر برای تائید
چهارچوب ارزیابی آموزش علوم است . این آزمون شامل 174 سوال با امتیاز 194 امتیاز
است . تقریبا نیمی از سوالات پاسخ ساز و نیمی دیگر باز هستند. ارزیابی ریاضیات
تیمز نیز همچون علوم تیمز پیرامون دوحوزه سازماندهی می شود . حوزه نخست محتوائی
است که حیطه ها با موضوعات مهم مورد ارزیابی در ریاضیات را مشخص می کند.
- سه
حیطه محتوائی شامل اعداد – اشکال هندسی – اندازه گیری
و نمایش داده ها ( حدوداً نیمی از آزمون
بر بعد اعداد شامل جبر مقدماتی تاکید دارد ) است . ارزیابی آموزش ریاضیات پایه
چهارم شامل 179 سوال با 192 امتیاز می باشد . حوزه دوم ( شناختی ) است که حیطه ها
یا فرایندهای تفکر مورد ارزیابی را مشخص می کند و شامل دانستن و به کار بردن و
استدلال می باشد . .
- آشنایی
با آزمون پرلز
- ضرورت
توجه به مهارت های خواندن:
- انسان
امروز برای تعامل با سایر انسان ها در جامعه بزرگ بشری و نیز با جهان آفرینش
،نیازمند دانش ها و مهارت های گوناگونی است . امروزه حدی از دانش و مهارت را در
همه حوزه های علمی و معرفتی برای عموم مردم لازم می دانند.این حد را سواد و
محرومیت از آن را بی سوادی می نامند مانند سواد خواندن و نوشتن ،سواد قرآنی ،سواد
ریاضی و سواد علمی و ....
- مهارت
در خواندن یکی از مهم ترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروزی است .
توانایی درک مطلب ،تفسیر و استنتاج از متون درسی و غیر درسی ،دانش آموزان را با
افکار و اطلاعات جدیدی آشنا می سازد تا راه ( بهتر اندیشیدن ) و (بهتر زیستن ) را
بیاموزد . زبان اساسی ترین رسانه ای است که از طریق آن اغلب یادگیری های اجتماعی و
تحصیلی در مدرسه تحقق می یابد . از این رو مشکلات مربوط به خواندن و یادگیری زبان
می تواند زمینه ساز مشکلات جانبی در سایر یادگیری ها باشد. در حقیقت ،یادگیری
مهارت خواندن ، کلید یادگیری همه یادگیری هاست . زیرا اغلب یادگیری های درسی از آن
طریق صورت می گیرد. برای یادگیری دروس دیگر نظیر ریاضی ، تاریخ و جغرافیا باید درک
مطلب و توانایی خواندن مسلط بود .
- پرلز
چیست :
- مطالعه
ی بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (PIRLS)
یک مطالعه ی تطبیقی در زمینه سواد خواندن و بررسی عوامل گوناگونی را که با یادگیری
سواد خواندن در دانش آموزان مرتبط است تحت نظر انجمن بین المللی ارزیابی پیشرفت
تحصیلی ( IEA) انجام می شود.
این مطالعه به فاصله هر 5 سال یک بار در سال های 2001 و 2006 و 2011 میزان
سواد خواندن را در دانش آموزان پایه ی بالاتر که بیشترین تعداد 9 ساله ها را در
میان خود دارند مورد ارزیابی قرار می دهد . این سن در اکثر کشورهاپایه ی چهارم است
. انتخاب جمعیت فوق به این علت است که این مرحله گذرا مهمی از نظر رشد کودکان در
مهارت خواندن تلقی می شود . در اکثر کشورها انتظار می رود که کودکان تا پایان پایه
چهارم ابتدایی ، چگونگی خواندن را یاد گرفته باشد.
آزمونهای
تیمز و پرلز،
چند هدف عمده دارند که از آن جمله عبارتست از :
سنجش پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی
تحصیلی و مطالعه سواد خواندن (درک مطلب) که توسط انجمن بینالمللی ارزشیابی
پیشرفت تحصیلی
در سطح دنیا برگزار میشود.
این آزمونها، به نوعی
محک ارزیابی نظامهای آموزشی در کشورها و میزان موفقیت نظام آموزش و عملکرد آن
است. بسیاری از دولتها، رتبه کشور خود را به ضعف و قوت برنامههای
آموزشی خود، تعبیر میکنند. برخی کشورهای دنیا، مانند نروژ، نسبت به نتایج این دو آزمون آنقدر حساس
هستند که نمرات پایینتر از حد استاندارد دانشآموزان آنها، به عزل وزیر آموزش این کشور منتهی میشود.
هدف سیاسی IEA
ارتقای سطح یادگیری در درون نظام های آموزشی جهان و بهبود سیاست ها و برنامه ریزی
های آموزشی مربوط به فرایند تدریس و یادگیری در آن باشد.
پرلز سواد خواندن را
به شرح زیر تعریف می کند:
(توانایی درک و
استفاده از فرم های نوشتاری زبان که جامعه آن را درخواست می کند و یا فرد آن را
ارزش گذاری می نماید نوآموزان با این توانایی می توانند معنای متون متفاوت را در
یابند. آن ها برای یادگیری و شرکت در جامعه ی با سوادان یا برای سرگرمی و لذت می
خوانند ) ( کمبل 2011)
ابعاد سواد خواندن :
- اهداف
خواندن
- فرایند
درک مطلب
- رفتار
خواندن و نگرش به خواندن
چکیده نتایج پرلز
2006 :
نگاهی به مهمترین
نتایج ملی پرلز 2006 در مقایسه با پرلز 2001 .
جایگاه ایران در پرلز
2001 از میان 35 کشور شرکت کننده در رتبه 32 و در پرلز 2006 از میان 45 نظام
آموزشی جهان در رتبه 40 قرار گرفته است . این در حالی است که رتبه کشور ایران نسبت
به پرلز 2001 نه تنها کاهش نیافته است بلکه اندکی پیشرفت را نشان می دهد .
متوسط عملکرد دانش
آموزان ایران در پرلز 2001از 214 به 241 در پرلز2006 ارتقا یافته است .
( میانگین جهانی در
هر دو مطالعه پرلز 500 است )
عملکرد دانش آموزان
در پرلز 2006 در متون اطلاعاتی با میانگین 420 ودر متون ادبی با میانگین 426 تفاوت
6 نمره ای را نشان می دهد . هر چند عملکرد کلیه دانش آموزان در متون ادبی در پرلز
2001 و پرلز 2006 نسبت به متون اطلاعاتی پایین تر است اما پیشرفت نسبی دانش آموزان
را در متون اطلاعاتی در مقایسه با متون ادبی 2006 نشان می دهد.
تفاوت عملکرد دختران
نسبت به پسران در هر دو مطالعه پرلز 2001 و 2006 ناظر بر برتری عملکرد دختران به
پسران در همه کشورهای شرکت کننده است . در کشور ایران عملکرد دختران نسبت به پسران
در پرلز 2001 با اختلاف 27 نمره ( دختران با میانگین 427 و پسران با میانگین 399)
و در پرلز 2006 با اختلاف 15 نمره ( دختران با میانگین 429 و پسران با میانگین
414) نشان دهنده برتری عملکرد دختران در هر دو مطالعه است .
پیشینه وتاریخچه
حضورایران درانجمن ( IEA ) :
کشورجمهوری اسلامی ایران به منظور
ارزیابی وبهبود آموزشی خودازسال 1370 رسما همکاری خودرا بااین انجمن آغاز کرد
وتاکنون درچهارمطالعه (( تیمز )) درفاصله سالهای1995و1999و2003و2007شرکت کرده است
وقرار است که درمطالعه ی تیمز 2011 نیز شرکت نماید . ازآن جاکه مطالعه ی تیمز
تصویر نسبتا جامع وواقعی از عملکرد نظامهای آموزشی کشورها را
درقالب:
- برنامه ی درسی
قصدشده
- برنامه ی درسی اجراشده
- ۹۵/۱۰/۱۱
با سلام و احترام قراراست یک کارگروه تیمز و پرلز تشکیل دهیم به نظر شما گامها ی برنامه را چگونه تدوین وتنظیم کنیم تا این کارگروه در کارش موفق شود